Iratkozzon fel a hírlevélre

Iratkozzon fel az Stellantis Communications hírlevélre, és ismerje meg az összes újdonságot

06 szept. 2012

Megérkezett az új Fiat Panda Van

A városi áruszállítási feladatok kielégítésére született meg az új Panda Van. A Fiat Professional újdonsága a személyautókhoz mérhetõ menettulajdonságokat, vezethetõséget és kényelmet kiemelkedõ hasznos terhelhetõséggel és egyszerû rakodóhatósággal kombinálja, és mindezt a kishaszongépjármûvektõl megszokott megbízhatósággal és alacsony üzemeltetési költségekkel egészíti ki.

Megérkezett az új Fiat Panda Van

A városi áruszállítási feladatok kielégítésére született meg az új Panda Van. A Fiat Professional újdonsága (amelynek elõdje a személygépkocsi alapú kisárúszállítók 1A kategóriájának egyik legkeresettebb képviselõje volt) a személyautókhoz mérhetõ menettulajdonságokat, vezethetõséget és kényelmet kiemelkedõ hasznos terhelhetõséggel és egyszerû rakodóhatósággal kombinálja, és mindezt a kishaszongépjármûvektõl megszokott megbízhatósággal és alacsony üzemeltetési költségekkel egészíti ki.
 
A Fiat Nápoly megyei Pomigliano d’Arcóban mûködõ Gianbattista Vico üzemében épülõ jármû a Fiat Professional modellkínálatának legkisebb tagja, és mint ilyen, optimális megoldást jelent mindazon felhasználók (postai szolgáltatók, karbantartók, szervizvállalatok, kereskedõk stb.) számára, akik sok idõt töltenek úton, áru kiszállításával.
 
A modell bevezetésekor a kínálat egyféle felszereltségi szintet tartalmaz; elsõkerék-hajtással és kétféle motorral – a 75 lóerõs, 1,3 literes MultiJet turbódízellel, illetve a 69 lóerõs 1.2 Fire benzinmotorral – választható. 
 
 
Eredeti stílus, kompakt külsõ méretek
Az új Panda Van modern, jellegzetes formaterve a dinamizmust és a kompakt méreteket a munkagépekre jellemzõ masszív, robusztus kiállással társítja. A jármû kompakt külméreteinek (3,65 m hosszú, 1,64 m széles és 1,55 m magas) köszönhetõen a legszûkebb belvárosi utcákban is könnyedén elboldogul, amiben csupán 9,3 méteres fordulóköre is segíti.
 
Az elsõ és hátsó lökhárítók, amelyek fekete kivitelûek (opcióként a karosszéria színére fényezhetõk) még inkább haszonjármûves megjelenést kölcsönöznek a Panda Van modellnek. A sötétített hátsó üvegek (alapfelszerelés a kétszemélyes változaton) hatékonyan rejtik el a raktér tartalmát az illetéktelen tekintetek elõl. És ha már szóba került a vagyonvédelem: az opciós tartozékok listáján megtalálható az a raktértakaró roló is, amely teljesen elrejti a rakteret, illetve a rakományt.
 
 
Végezetül a Fiat Centro Stile legújabb alkotása szintén a Panda kishaszongépjármû kivitelén mutatkozik be. Az új „Van” logó a termékcsalád legfontosabb értékeit foglalja össze, a „letisztult és egyszerû” embléma eredeti, szimmetrikus dizájnjával „praktikumot és sokoldalúságot” fejez ki. Ez az apró grafikai elem a formatervezés azon képességét mutatja be, hogy a „hasznos dolgokat vonzóvá tegye”, ami a Fiat Professional teljes modellpalettáján tetten érhetõ.
 
Tágas és funkcionális raktér
Kompakt külsõ méretei dacára az új Panda tágas, ésszerûen kialakított raktérrel büszkélkedhet. Ennek térfogata hozzávetõlegesen 1 köbméter (a kétszemélyes kivitel esetében), míg a raktér legnagyobb belsõ hosszúsága meghaladhatja az 1,1 métert, kihasználva az innovatív, új „easy floor” platformban rejlõ lehetõségeket.
 
Az új Panda Van esetében a Fiat Professional túllépett a kisméretû, személyautó alapú haszongépjármûvek eredendõ korlátain, és egy olyan új, korábban soha nem látott megoldással jelentkezett, amely áthidalja a raktér padlója és a rakodónyílás pereme közötti magasságkülönbséget, és ezzel az „igazi kishaszongépjármûvekre” jellemzõ, könnyed rakodhatóságot biztosít. Ugyanakkor az easy floor rendszer alatt további, tágas tárolóhely áll a vezetõ rendelkezésére, amely kiválóan alkalmas a személyes értéktárgyak biztonságos elhelyezésére. Ehhez az üreghez ráadásul rendkívül egyszerûen, a padló megemelésével lehet hozzáférni; a felnyitott padlószegmenst pedig a válaszfalon elhelyezett kampó segítségével rögzíthetjük is felnyitott helyzetében.
 
Az újszerû raktér kialakítás másik fontos jellemzõje maga a padló szerkezete: a méhsejt konstrukciójú mûanyag padló tartósabb, ellenállóbb és jobb hangszigetelést biztosít, mint a korábbi megoldások, továbbá kisebb tömegû és jobban kíméli a környezetet (az elõzõ Panda Van esetében furnérlemez padlót alkalmaztunk). Az elõzõ modellhez viszonyítva az új Panda Van könnyebb hozzáférést biztosít a raktérhez hátulról (kisebb méretû lett a kalaptartó), az új filcborítás révén pedig kevésbé sérülékenyek a raktér belsõ oldalpaneljei. Az új modellnél alapfelszerelés a tetõpanelen elhelyezett megvilágítás, amelyet külön kérésre egy további, oldalsó lámpával lehet kiegészíteni: ez kiemelhetõ és zseblámpaként magunkkal vihetõ, töltéséhez pedig elég visszailleszteni aljzatába.
 
Végezetül – kishaszongépjármû karakterét kihangsúlyozandó – az új Panda Van robusztus válaszfallal különíti el egymástól az utasokat és a rakteret, megelõzve a rakomány behatolását az utastérbe. 
Ezeken felül négy masszív lekötõ gyûrû segíti a rakomány biztonságos (DIN 75410-2 szerinti) rögzítését.
 
A Panda Van utasterében eközben minden szempontból személyautós jellemzõkkel találkozhatunk: a modell pontosan azt a kellemes praktikumot kínálja, amely elengedhetetlen mindazon felhasználók számára, akik „mozgó irodaként” is használják autójukat. A Panda Van vásárlók ráadásul az alapmodelltõl megszokott ergonómiának, akusztikai jellemzõknek, a klímaszabályozás és a rezgéscsillapítás terén érvényesülõ komfortnak örvendhetnek, nem is szólva a számtalan opciós funkcióról, köztük a legmodernebb audio / telematikai rendszerekrõl, amelyek sorában a CD/MP3-lejátszós rádiótól a Bluetooth kihangosítóig (Blue&me) minden megtalálható.
 
Gazdaságos és megbízható motorok: készen minden feladatra
Az új Panda Van egyet jelent a „hatékonysággal és termelékenységgel”, amely az ügyfelek szempontjából mindenekelõtt a kedvezõ üzemben tartási költségben (alacsony üzemanyag-fogyasztás, hosszú szervizintervallum és kedvezõ javítási költségek), továbbá kiemelkedõ rugalmasságban és kis fordulatszámról is jó gyorsítóképességben nyilvánul meg, akár teljes terhelés mellett is. Ezt két Euro5-ös motorjának: a 69 lóerõs, 1,2 literes  benzinmotornak, illetve a 75 lóerõs, 1,3 literes MultiJet turbódízelnek köszönheti a Panda Van.
 
Az 1,3 literes 16v MultiJet erõforrás (a világ legkisebb és legfejlettebb, második generációs közös nyomócsöves, közvetlen befecskendezéses dízelmotorja) számottevõen alacsonyabb üzemanyag-fogyasztást és ebbõl következõen kedvezõbb károsanyag-kibocsátást kínál. A NEDC vegyes ciklus szerinti átlagos üzemanyag-fogyasztása csupán 3,9 l/100 km – szemben az elõzõ modell 4,2 l/100km értékével –, míg a CO2-kibocsátás mindössze 104 g/km (elõdmodell: 109 g/km).
 
Az ötfokozatú kézi sebességváltóval társított turbódízel erõforrás legnagyobb teljesítménye 75 LE (55 kW 4000/perc fordulatszámon), maximális forgatónyomatéka 190 Nm 1500/percnél, a végsebesség igen kiváló 168 km/óra. 
 
A kompakt, mûszakilag kifinomult 1.3 16v MultiJet rendkívül környezetbarát mûködésû motor, hála az olyan innovatív kipufogógáz-kezelõ megoldásoknak, mint a leömlõhöz közel beépített dízel koromrészecske-szûrõ, vagy a kipufogógáz-visszavezetõ (EGR) rendszer, amely jobb hõmérséklet- és gázáramlás-szabályozást tesz lehetõvé, és ezáltal egyszerre biztosít alacsonyabb károsanyag-kibocsátást és kedvezõbb üzemanyag-fogyasztást. Az új Panda Van fedélzetén ráadásul a 75 lóerõs, 1,3 literes MultiJet dízelmotor Start&Stop funkcionalitást is kínál, amely átmenetileg leállítja, majd automatikusan újraindítja a motort, ami tovább csökkenti a CO2-kibocsátást és az üzemanyag-fogyasztást.
 
A motorkínálat másik tagja a 69 lóerõs, 1,2 literes EVO II benzinmotor, az eddig több mint 10 millió példányban gyártott FIRE motorcsalád legújabb tagja. A motort kifejezetten a teljesítményt és az üzemanyag-fogyasztást szem elõtt tartva fejlesztettük ki, amit jól mutat az 5500/perc fordulatszámon mért 69 LE maximális teljesítmény, illetve a 102 Nm legnagyobb forgatónyomaték (3000/percnél). Az ötfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltóhoz kapcsolódó motor kifejezetten élénk (legnagyobb sebessége 164 km/h), ugyanakkor takarékos is: a NEDC vegyes ciklusban mért átlagfogyasztás 5,2 l/100km, a CO2-kibocsátás 120 g/km.
 
Az elkövetkezõ hónapok során a Panda Van kínálata további modellváltozatokkal bõvül: megjelenik a 4x4 kivitel, 75 LE 1.3 MultiJet 16V dízellel), valamint egy 80 lóerõs, kettõs üzemû 0.9 TwinAir Turbo Natural Power (benzin/metán). Az automatikusan kapcsolódó összkerékhajtással szerelt Panda Van különösen alkalmas lesz azon felhasználók (pl. flották) kiszolgálására, akiknek a legszélsõségesebb idõjárási körülmények között is garantálniuk kell a kiszállítást, a szolgáltatást. Ezen felül, a Fiat Professional fenntartható városi közlekedés iránti, hajthatatlan elkötelezettségének bizonyítékaként a Panda Van kettõs üzemû (bi-fuel) változatai mentesek az ilyen jellegû jármûvek eredendõ hátrányaitól, hiszen az „easy floor” megoldás révén rakterük maximális kapacitása (1000 liter) megegyezik az alapverzióéval.
 
Robusztus felfüggesztés, kategóriaelsõ terhelhetõség
Az új Panda robusztus, kipróbált futómû-konfigurációra épül: az elöl alkalmazott MacPherson rugóstagok és a hátsó csatolt lengõkarok kiváló menetdinamikai képességeket és kiemelkedõ úttartást szavatolnak. A Van kivitel esetében alkalmazott, egyedi futómûhangolás elöl 855 kg, hátul 780 kg maximális tengelyterhelést tesz lehetõvé; így a jármû a kategóriája élvonalába tartozó, akár 500 kg hasznos terhelhetõséggel büszkélkedhet (vezetõvel együtt). Ez az adat a raktér sajátos kialakításával együtt azt jelenti, hogy az új Panda Van nem pusztán egy személyautóból kialakított furgon, hanem igazi, „hamisítatlan” kompakt kishaszongépjármû – ráadásul anélkül, hogy ez a Fiat Professional modellek egyik megkülönböztetõ jegyének számító, élvezetes vezethetõség rovására menne.
 
Kategóriaelsõ biztonsági teljesítmény
A biztonság terén ugyancsak a kategória élvonalában teljesít az új Panda Van. Errõl tanúskodik a modell gazdag biztonsági alapfelszerelése, amely a fejlett, blokkolásgátlóval (ABS) és vészfékrásegítéssel (BAS) felszerelt fékrendszeren túl négy légzsákot (elülsõ és oldallégzsákok), továbbá elõfeszítõvel és erõhatárolóval felszerelt elsõ biztonsági öveket tartalmaz. Mindezeken túl, piactól és kiviteltõl függõen opcióként vagy alapfelszerelésként elérhetõ az ESP menetstabilizáló elektronikai rendszer. Az ehhez tartozó dombsegéd (visszagurulás-gátló) rendszer a fékpedál felengedését követõen mintegy két másodpercen át fenntartja a féknyomást, ezzel megkönnyítve a vezetõnek a meredek emelkedõkön történõ elindulást.  
 
Praktikus, gondosan kidolgozott részletek

Az új generációs Panda az adott úti céltól vagy feladattól függetlenül maximális komfortot kínál. Ebben szerephez jutnak többek között a kiváló körkörös kitekintést biztosító, tekintélyes üvegfelületek; a testet jól megtámasztó, kényelmes ülések, amelyek sokoldalú állíthatósága révén bárki könnyedén kialakíthatja a számára optimális, helyes üléspozíciót; vagy a négy irányban állítható kormánykerék és a szabályozható, „aktív” elsõ fejtámlák, amelyek ráfutásos ütközés során hatékonyan mérséklik az ostorcsapás nyaksérülés kockázatát.  
 
A személyes tárgyak és menetdokumentumok biztonságos elhelyezésére számos tárolóhely kínálkozik. Az új mûszerfal alsó részén a klasszikus kesztyûtartón kívül egy tágas, praktikus tárolózsebet alakítottunk ki. Az új Panda másik, stílusos és funkcionális megoldása: a különleges formájú kézifékkar még nagyobb jelentõséget nyer a Van kivitel esetében, a rövidebb kar elõtti és mögötti, valamint alatti területek ugyanis így jól kihasználhatóak. Mindezen megoldások összességükben valódi munkahellyé varázsolják a Panda Van utasfülkéjét.

Egyéb tartalmak